venerdì 4 gennaio 2013

Ladins dal Friûl (Periodic-mensîl in lenghe furlane)

   
Cul numar che al è jessût ai prins di Zenâr 2013 il nestri sfuei mensîl in lenghe furlane “Ladins dal Friûl” al à taiât il travuart dai cuindis agns di presince seguitive. In cuindis agns a son je
ssûts juste apont 175 numars (plui siet libris come suplement dal gjornâl), dulà che a son stâts publicâts almancul 1350 articui su argoments diferents: leterature, recensions di libris e mostris, storie, tradizions e atualitât, cuntune atenzion particolâr ai dibatiments sul cont de lenghe, de culture e de autonomie de nestre tiere.

    “Ladins dal Friûl” come gjornâl al ven fondât tal 1998. La regjistrazion , cul numar 123, alì de Cancelarie dal Tribunâl di Tumieç e puarte la date dai 9 di Març. Fondadôr e diretôr responsabil al è Renzo Balzan. Si trate, cemût che al sclarìs il sot-titul, di un “Periodic-mensîl di informazion e culture sul cont de minorance celtiche dai Ladins de Furlanie”. Il prin numar al ven fûr ai prins di Avrîl dal istès 1998.

    Al at de fondazion la redazion dal sfuei e à fat cuatri sieltis di fonde: il gjornâl al sarà simpri scrit dut par furlan; si rinunzie aes contribuzions publichis par jessi libars di ogni pussibil santolance; il gjornâl al ven componût, fotocopiât e spedît in propi par ridusi il plui pussibil i coscj de sô realizazion, ma ancje parcè che si smire, in prospetive, ae sô publicazion on-line su Internet; il gjornâl al varà di operâ in maniere particolâr par mantignî, e infuartî, i rapuarts e i scambis culturâi cun chês altris regjons ladinis des Dolomitis e dai Grisons svuizars. Propit pes resons sclaridis denant trat, in ogni numar dal sfuei si cjatarà une pagjine di informazion sui fats de croniche e de culture di chei altris grops ladins.

    In aplicazion ai principis e aes smiris dal progjet tal mês di Mai dal 2002 e je stade inviade la publicazion di “Ladins dal Friûl” ancje on-line sul web, fint al mês di Dicembar stât traviers il sît www.ladinsdalfriul.eu.
    Dal gjornâl di cjarte impen a vegnin vuê stampadis uns dusinte copiis, che a son spedidis soredut aes bibliotechis e aes istituzions culturâls dal Friûl, aes istituzions culturâls des provinciis di Bolzan, Trent e Belun, e a ducj chei che lu domandin.
    Cul mês di Mai 2012 al rivât un gnûf cambiament, par vie che la associazion CjargneCulture che e publicave il gjornâl e à decidût di sierâ la propie ativitât, vint dât la propie adesion ae associazion-fondazion Giorgio Ferigo. Cussì al è stât decidût che a cjapai la volte come editôr dal gjornâl e sedi la associazion “Union Scritôrs Furlans”, impegnade juste apont inte promozion e valorizazion de lenghe furlane.

    Cumò o sin rivât a cheste ultime novitât, la publicazion dal nestri gjornâl sul blog: www.ladinsdalfriul.blogspot.com, simpri cu la smire di slargjâ la cognossince, e la condivision, de nestre informazion cui nestris letôrs e sostenidôrs.


(La redazion di “Ladins dal Friûl” - Tierç di Tumieç / Zenâr 2013)

1 commento: