venerdì 29 gennaio 2016

Anade ( XIX ) n.2 Fevrâr 2016

Periodic-mensîl di informazion e culture sul cont de minorance celtiche
dai Ladins de Furlanie. Edizion par cure de associazion “Union Scritôrs Furlans”

Serracchiani-Telesca: graziis di cûr

Naturalmentri chei di Latisane lu disin par mût di dî

     Ospedâl di Latisane: “E je nassude intant che tal cîl a slusivin i fûcs di artifizi”. Lu conte cjalantle cu la emozion intai vôi il papà Emanule. La sô piçule Camilla e je stade la prime nassude in Friûl tal 2016, juste vincj minût daspò de miezegnot. E je vignude ae lûs tal pont nassite che la Regjon e à decidût di sierâ, naturalmentri par sparagnâ. Destin indât al vignarès di dî!
    Subite daûr no rive a scuindi la sô emozion, e la sô sodisfazion, la mari di Alice, vignude di San Michêl al Taiament a fâ nassi la sô frutine a Latisane daspò la sierade dal pont nassite dal ospedâl di Puart, tal daprûf Venit. Ma no je finide achì parcè che simpri a Latisane aes dôs di gnot al è nassût ancje Tommaso. In fin, simpri tal ospedâl de Basse, aes trê e mieze daspò misdì e je nassude Amelia. In sumis un alc e ce di straordenari: ma nol è dal sigûr bastât co la “biele copie” Serracchiani-Telesca e à decidût che a Latisane nol varà di lâ a nassi plui nissun, lassant par chest cont come pont di riferiment par dute la Basse Furlanie l’ospedâl di Palme.
    Al sarà ricuardât come l’an de mobilitazion. Il passât 2015 al à segnât il pas inte storie dal ospedâl di Latisane. A vincj agns de sô definizion di ospedâl di rêt, cu la prime leç di riforme de sanitât regjonâl, il presidi de Basse ocidentâl si è cjatât al centri di un vivarôs contrast, par rivâ a salvâ cierts servizis dal dipartiment materni infantîl. Di une bande la Regjon, che cu la leç 17 di riordin dal sisteme sanitari e intint taiâ i cussì clamâts “doplons”, o sei chei servizis che, par un aspiet economic, ma ancje di personâl disponibil, no podaressin plui jessi mantignûts su ducj i presidis.
Di chê altre e je rivade, impreteribil, la mobilitazion popolâr, cun in teste il comitât “Nassi a Latisane” che nol à pierdût une ocasion par valorizâ lis ecelencis dal repart, puartant in place la cualitât e la sigurece dai servizis.
     Assembleis publichis e conseis comunâi si son davueltis un pôc dapardut, cussì come ats uficiâi fats bogns dai municipis dai contors di Latisane e mandâts in Regjon. E un continui proponi su la opinion publiche i numars des presincis, e des nassitis, dai doi presidis di Palme e Latisane, cun cjapadis di posizion fuartis che ae fin dal Istât a àn inviâ la reazion dai miedis gjnecologjics di Latisane, che seondâts de direzion gjenerâl de Aziende sanitarie, a smentivin declarazions palesementri inventadis.
   Ma la Regjon e à aromai decidût: Latisane e varà di deventâ il centri des emergjencis-urgjencis, ancje pediatrichis. Dut câs la vastitât dal teritori dulà che al opare l’ospedâl di Latisane, par altri a pôcs chilometris di distance dal centri turistic di Lignan (che d’Istât al po rivâ a une popolazion di dusinte mil abitants), al rint indispensabil che il presidi si specializi ancje su lis emergjencis e su lis urgjencis. Par chest a Latisane al sarà sperimentât il servizi di elisocors noturni, mentri intai spazis dal ospedâl al sarà rindût operatîf un centri pe assistence primarie e la vuardie dal miedi pediatriche e sarà ative siet dîs su siet dilunc la interie de zornade intai mês dal Istât. E reste la pediatrie ambulatoriâl e la aree di emergjence e varà di jessi in grât di frontâ ancje lis emergjencis materni infantîls in totâl sigurece.
   Naturalmentri dutis chestis sigurazions e impromissions ae int di Latisane no bastin, cussì la bataie par salvâ il “pont nassite”, ma ancje altris servizis ritignûts fondamentâi e va indenant. Dut nol po sei rindût a une cuestion di bêçs e di sparagns, co in altris puescj de Regjon, come a Triest, chescj concets no vegnin mai tirâts in bal. No si po vê dut, ma no si po nancje rinunziâ a dut parcè che, in teorie, o vin ducj i stes dirits, che si loghi a For di Sore o pûr a Palaçûl, a Sacîl o pûr a San Pieri al Nadison.
    Intant che o scrivevin chest articul e je vignude fûr une gnove butade sun chest fondamentâl argoment. La president de Regjon Serracchiani e à tirât fûr la propueste, zirade ae Zonte regjonâl dal Venit, di un pussibil acuardi par tignî viert il pont nassite di Latisane (Friûl) se al restarà sierât il pont nassite di Puart (Venit). La rispueste di di là dal Taiament e je rivade imediade, de bande dal stes president de Regjon, Luca Zaia. “O rispietin fint da pît lis sieltis programatichis de Regjon Friûl-V.J., ma o ribatin, come che o vin fat plui voltis, che la Regjon Venit e riten di no podê rinunziâ al pont nassite presint tal ospedâl di Puart”. Pocjis e che si tocjin al vignarès di dî, e fin dal zûc. A chest pont la bataie par “nassi a Latisane” e reste plui che mai vierte parcè che la int no intint molâ, e a Serracchiani-Telesca no ur disin graziis une ostie! (tarvos)




Ladins dal Friûl pag.2 - Fevrâr 2016

DAL TIMÂF A LA LIVENCE
I cincuante agns dal “Moviment Friûl”
Storie di un moviment autonomist che al à disveât il Friûl

     Il “Moviment Friûl” al à 50 agns. Sabide stade 9 di Zenâr al à juste apont fiestezât l’inovâl dal mieç secul di impegn politic tal lûc dulà che ai 9 di Zenâr dal 1966 al nassè pe volontât di une assemblee di ativiscj convocade daspò une rieste di riunions organizadis alì dal Circul de stampe e alì Palas hotel di vie Carducci, vuê Ambassador hotel. E achì i autonomiscj si son tornâts a cjatâ, par ricuardâ lis motivazions e problemis di chê volte, che par tancj aspiet a son presints ancje vuê, come il pericul de pierdite de autonomie regjonâl, la disgregazion dal Friûl storic par colpe des UTI, la creazion de macroregjon dal “Triveneto”, cu la disparizion di fat nestre identitât, la mancjance di volontât politiche tal meti in vore ad in plen lis leçs di tutele de lenghe furlane (LR 29/1997 e LN 482/1999).
    I ultins mês dal 1965 a rapresentin un moment di grande mobilitazion in Friûl pe rivendicazion de Facoltât di Midisine a Udin. Lis manifestazions dai students di Novembar e Dicembar indreçadis a condizionâ il Consei Regjonâl e a blocâ i ats de istituzion e po dal ricognossiment de bande dal Stât de Facoltât di Midisine a Triest no otegnin l’esit sperât. Cundut achel la mobilitazion che si realize si palese come une rivelazion e e segne cence altri un moment significatîf di cjapade di cussience coletive dai interès locâi e di identitât furlane che indi fâsi di supuart.
   Il sfuei mensîl “Int Furlane” (che al veve cjapât la volte ae “Patrie dal Friûl” tal rapresentâ la cjarte stampade par furlan) al sta naturalmentri daûr cun grande partecipazion aes fasis de lote saborant ae mobilitazion, al risvei de cussience dai furlans no dome i zovins, ma ancje i lôr paris, e tal so editoriâl al scrîf: “I Furlans si movin! Vuê si movin i students universitaris; doman si movaran i paris dai students. Si movin finalmentri e si messedin pal lôr interès co i partîts e intai partîts no si fâs e no si à fat il lôr interès. Cheste grande agjitazion che e sei benedete, e simpri laudâts i students che si sbracin pe vere vite dal Friûl. No si trate di sioperâ pe Coree, ni pal Stât Libar di Triest, ni pal Sud Tirôl, ma pal nestri fogolâr, pe nestre culture, pe nestre personalitât. La politiche in cheste facende e je dome chê vere, ven a stâi chê di fâ il ben dal Friûl. Daspò cinccent agns cheste rivoluzion pacifiche, ma secont i dirits di nature e aduncje tremende, e je in viaç”.
    La vicende de Universitât e à rindût inmò plui fuarte la critiche ae classe sorestante furlane ae cuâl “Int Furlane” si jere indreçade plui voltis riclamantle ae unitât, almancul inte maiorance, par podê rivâ a vinci lis resistencis triestinis. L’obietîf de Universitât al è sintût in fats come determinant pe rinassince complessive dal Friûl, istituint un leam diret tra cheste istituzion (colegade a un slargjament plui gjenerâl de istruzion) e la jessude dal sot svilup economic. La delusion e la sfiducie intai politics, zontade ae cussience des pussibilitâts daviertis de mobilitazion popolâr, a puartin aduncje un pôcs tra i plui rapresentatîfs aderents di “Int Furlane” a colegâsi a chês fuarcis che si stavin batint pe Universitât a Udin. Al ven cussì decidût di dâ vite a un moviment di opinion, il “Moviment Friûl”, che si costituìs uficialmentri ai 9 di Zenâr dal 1966. La rivendicazion de Universitât a Udin e divente in sumis il pont di agregazion par un moviment, che, si definìs “apartitic” e si propon come smire “la tutele a ducj i livei e in ducj i setôrs dai interès dal Friûl”. Lis components che si cjatin adun ator di chescj obietîfs a son di divierse formazion culturâl e professionâl e variementri organizadis: il grup dai students furlans, organizât dai circui universitaris, un pôcs di miedis cun a cjâf il professôr Cecotto, un pôcs di insegnants e libars professioniscj, plui di cualchi predi come pre Pieri Londar e Pre Checo Placerean.
   Su lis pagjinis di “Int Furlane” la nassite dal gnûf moviment e je anunziade cun grant vivôr e cun cetantis sperancis: “Al è nassût il Moviment Friûl tiere, tiere furlane, scolte cidine la vôs che e ven sù dai secui e des lagrimis dai vons. Il Moviment Friûl al à la uniche intenzion e braure di puartâti come un anel tal dêt. “Int Furlane” che cun tancj altris furlans di buine volontât, e à suspirât e lavorât cence padin e cence sflandorosis visions di glorie pal ben dal Friûl, vuê si sint dabon travanade di gjonde. Il Friûl si alce in pîts par mert dal Moviment Friûl. “Int Furlane” si indalegre di chest fat, e e fas auguris, e da la peraule di continuâ a lavorâ spale a spale cul Moviment Friûl pal ben dal Friûl”.
   Da une analisi des components che a dan vite al Moviment Friûl, e dai obietîf prioritaris ai cuâi si smire, al risulte evident che il grup di fondazion, pûr proponintsi di realizâ un rapuart organic cuntune plui slargjade base popolâr par dai cussience dai propis dirits, al propon dut câs une rieste di tematichis e rivendicazions, inte cui elaborazion e selezion al cjape la volte, almancul tal in prin, il teme de Universitât. Vadì che e je chê la rivendicazion “di riclam” ator ae cuâl il moviment si ricognòs e al môf i siei prins pas. Agregantsi su cheste “bataie” il moviment al rive par altri a slargjâ la riflession componint valutazions e istancis plui gjenerâls, determinât a rapresentâ “a ducj i livei e in ducj i setôrs il Friûl”.
   Il Moviment Friûl, secont “Int Furlane”, al rapresente il strument politic adat a dâ rispuestis a chês problematichis che il gjornâl al va di timp sotliniât, lant daûr doi filons che si incrosin: la incapacitât dai partîts “talians” di fâsi interpretis des istancis furlanis e la necessitât di une buine aministrazion, fate di oms plui che di ideologjiis e programs complessîfs. Cussì secont “Int Furlane”: “Il Moviment Friûl al varès di jessi un superament dai partîts intes cjossis aministrativis di cjase nestre, come che si brame che la union de Europe e sei un superament dai nazionalisims. Un Moviment Friûl fat di bravis personis di buinis intenzions, di ideis e credos ognun par so cont, ma dulà che ducj si metin adun dome par fâ, a lôr spesis, un fregul di ben al Friûl”.
In conclusion o podin ben dî chê tra il 1965 e i prins mês dal 1966 si à vude une grande stagjon di libertât, di democrazie popolâr, di voie di scombati e di brame di autonomie pal nestri Friûl. Oms, ideis, aspirazions che no rivarìn mai a dismenteâ. Podaraial mai tornâ inmò un timp cussì?
(renzo balzan)




Ladins dal Friûl pag.3 – Fevrâr 2016 

CRONICHIS DI CHENTI
CoopCa: nus reste dome di vaî
La fin de viere Cooperative e à lassât un grant vueit in Cjargne

Tumieç – Al vai il cûr. La CoopCa e je stade sierade in maniere definitive, no esist plui. Al vai il cûr soredut e denant di dut pai socis che a vevin prestâts i bêçs e pai dipendents, i prins parcè che a scugnaran gloti dai cuintri colps pesants dome par vê dade fiducie a cui che al aministrave i lôr bêçs, cussì come che a vevin fat dilunc la storie de CoopCa i socis di prime. I seconts, une buine mitât di lôr, si cjataran inte situazion di scugnî cjatâ un gnûf lavôr, cu la sperance che cui che al à il dovê istituzionâl ur dedi lôr une man.
   Al vai il cûr, parcè che la storie de CoopCa intindude no come une aziende, ma come un insiemit di feminis e di oms, e je rivade insom, e cun jê e je rivade insom la storie di miârs di personis di vuê, socis e lavoradôrs. La CoopCa e je stade, magari cussì no, stravuelte cun dams che inmò no si riviju a calcolâ.
   La Cooperative Cjargnele di Consum e nassè tal 1907, cun Riccardo Spinotti e Vittorio Cella come president e come diretôr. Tal stes an e vierzè la buteghe di Tumieç e daûr altris cinc sparniçadis inte mont dal Friûl. I socis a jerin 556, soredut socialiscj o ben dongje a chestis ideis, co la idee di fonde e jere chê dal socialisim riformist. Chestis personis e chês che a vignirin daûr a derin vite ae plui grande realtât de Cooperazion di consum furlane ae cuâl si zontà ancje chê dal credit, secont il sisteme che i dipuesits dai socis a fasevin di capitâl par podê slargjâ la ret comerciâl, par comprâ a presis plui convenients i prodots, par permeti a cui che nol veve bêçs par paiâ daurman di podê “segnâ sul libret” ce che al comprave, paiant po ae fin dal an o al rientri des rimessis dai emigrants. La CoopCa e rapresentave la sigurece sevi par cui che al partive sevi par cui che al restave. Nancje la prime Vuere Grande e rivà a sdrumâ la Cooperative, profughe ancje jê (a Bologne) come miârs e miârs di furlans.
   Tornâts a Tumieç ae fin de vuere, i aministradôrs a forin bogns no dome di tornâ a
vierzi lis vieris buteghis, ma fintremai di aumentâ il lôr numar. Dopo vê dade la adesion (a sorprese) ae federazion fassiste des cooperativis, la CoopCa e frontà lis duris vicendis de seconde Vuere grande e e jentrà a fâ part de prime esperience di democrazie daûr vincj agns di ditature: chê de Republiche Libare de Cjargne.
   La svolte e fo chê dai agns ’80 e de fin dal secul XX, deventant da cooperative cun finalitâts di solidarietât a une entitât divierse, une societât che investive in ativitâts imobiliârs, in cetris comerciâi, tal slargjament dai ponts di vendite, ancje viers la Basse Furlanie e fûr de Regjon viers il Venit. Al semeave di intuî une jentrade tal marcjât de libare concorince e pe ricercje dal profit a discapit de premessis ideâls, forsit ideologjichis tal sens miôr dal tiermin, che a vevin juste apont puartât indenant i fondadôrs.
   Al vai il cûr parcè che al ven a mancjâ un pont fêr de economie de montagne e no dome pe Cjargne, un servizi par cui che al resist inte economie dai paîs o par cui che al è anziant e cence jutoris di sorte. Magari cussì no pôc o nuie si podarà fâ. O speri che e esisti inmò la cussience dal patrimoni storic e culturâl che l’archivi e i archivis de CoopCa a rapresentin. O speri che lis istituzions culturâls e politichis no permetin che al vadi dispierdût dut chest patrimoni, magari proponint al Archivi di Stât di Udin di cuistâ il materiâl. Miôr al sarès impen che al podès jentrâ a fâ part de Biblioteche-Archivi Gortani, custodide a Tumieç.
   Une prionte di contribût e varès di consisti tal studi de bande dai inteletuâi dal moviment cooperativistic de nestre Regjon, di cheste straordenarie esperience democratiche, oltri che economiche nassude dal bas. Un alc pardabon di fûr dal comun par chei timps. Dome cussì o podarìn fâ in mût che no vegnin dispierdude la ereditât di miârs di feminis e oms che a àn crodût intun mont miôr, e plui just. (zuancarli l. martina)




CoopCa: buinis gnovis pai socis prestadôrs

Damâr – Il prometût, e tant spietât anunci al è in fin rivât ai 9 di Zenâr stât. L’at di liberalitât decidût a so timp de bande di Coop Nordest – ma po fat propi da Coop Alleanza 3, la holding nassude di resint de aleance tra la stesse Coop Nordest, Coop Adriatica e Coop Estense – al è stât confermât cuntun comunicât uficiâl. Al sarà cussì rifondût, in trê ratis (la prime dentri il mês di Avrîl cu ven) , circje il 50 par cent (13,5 milions di euros) des sumis depositade dai socis prestadôrs di CoopCa (27 milions di euros).
   La sume di 13,5 milions cemût che al è stabilît fint dal inizi, e sarà rindude disponibil da Coop Alleanza 3 in trê ratis: “Pal 2016 dentri il mês di Avrîl cu ven , cuntun impuart pari a 6 milions di euros; tal 2017 a vignaran tornâts 4 milions di euros; la operazion si sierarà po inte Vierte dal 2018 pai restant 3,5 milions di euros”. Alc al è alc e nuie nol è nuie al vignarès di dî.
   Par chel che al inten po la situazion de vendite dai negozis e supermarcjâts, a spietin inmò un compradôr 11 ponts vendite, pai cuâi il judiç licuidadôr, Paola Cella, al podarès decidi di bandî une gnove aste. Oltri a chest in pîts al reste il probleme dal magazen di Damâr: par cumò al semee che e sedi stade fate une ufierte de bande aziende todescje Aldì. (mdp)




Ladins dal Friûl pag.4 – Fevrâr 2016

DOCUMENTS
Friûl plui autonom e Triest par cont so
Propuestis par un gnûf model istituzionâl de nestre Regjon

   Che lis iniziativis dal senatôr triestin Francesco Russo pro Triest Citât metropolitane a puedin creâ ancje un ciert malstâ tal so partît (il Partît Democratic n.d.r.) in Consei regjonâl al è comprensibil. Soredut in cui che al è seriementri preocupât pe minacis nazionâls ae specialitât regjonâl. Ma no si po dal sigûr da tuart a un parlamentâr triestin di fâ il so mistîr. Ce che par altri al convinç di mancul al è il fat che il Consei regjonâl e altris istituzions a vebin vude une reazion scuasit di sconzûr sun chest probleme invezit di frontâlu e dibatilu. Al ven suspietâ che il probleme nol sedi tant Triest citât metropolitane ma ce indi vignarès di conseguence vadì, come che justementri al fâs presint Zuanfranc D’Aronco riclamant Sergio Cecotti, une ristruturazion de Regjon su dôs grandis centis funzionâls e istituzionâls: Triest e il Friûl. No dome il president de Provincie di Udin ma ancje numerôs circui autonomiscj e furlaniscj (oltri che triestins) a àn di timp in ca assimilade la idee associantle a une gnove, plui clare e funzionâl definizion de Regjon Friûl Vignesie Julie: di une bande, juste apont, Triest Citât metropolitane e, di chê altre, une, clamìnle par cumò “Provincie” autonome dal Friûl. No je, aduncje, une cjosse gnove. Si indi fevele di timp in ca. Il moment al po jessi o no jessi favorevul ma si trate di une propueste serie, di stazâ e su la cuâl misurâsi.
      Dal sigûr a ’nd è des condizions che a laressin denant trat stabilidis: che si discuti sì di Triest Citât metropolitane ma, dutun in chel, che si discuti purpûr di chest gnûf Friûl, intindût, o propon jo, come federazion di teritoris (e achì la stampe locâl e à dal sigûr une funzion fondamentâl): il Friûl, in prionte, intindût come furlans (popul furlan) e no dome come istituzions, che nol stedi sul barcon e cjalâ ma che al partecipi a chest confront cuntune propie propueste metude al stes livel des ambizions e des prospetivis di Triest Citât metropolitane.
     Par scomençâ a discuti, o ai di dî intant che, se lis resons dal sì a son dutis di meti inmò a fûc, lis resons dal no mi semein cetant debulis: Triest Citât metropolitane (ma, che si vebi di lei, un diviers asset de Regjon) e sarès une sielte cuintri il policentrisim regjonâl des Uti (Unions Teritoriâls Intercomunâls n.d.r.) e e zovarès ae contraposizion (o ae cooperazion) tra Triest e il rest dal teritori regjonâl.
   A son argoments debui in prin lûc parcè che al è assoludementri vêr che une Regjon articolade intune citât metropolitane fuarte e in altris 17 Uti e sarès scuilibrade e no acetabil. Triest e cuistarès gnovis competencis a difarence dal rest dal teritori che al restarès incjadenât al model Uti. Il “policentrisim” des Uti (ametût che si vegni a cjâf dai berdeis al esam denant dal Tar inmò in at) al vignarès cussì a rapresentâ l’atuâl ecuilibri inte gjestion dal teritori regjonâl. Ma lis Uti, cemût che o ai vût mût di scrivi, cence podês e finanziaments vêrs, a son dome un tentatîf di riorganizazion, in aree plui slargjade, di servizis che bielzà a esistin. A davuelzin, ven a stâi, compits gjestionâi e no di svilup. Cubiâ Triest Citât metropolitane di une bande e Uti di chê altre e sarès une ofese rude pal rest dal teritori regjonâl. Al deventarès partant inevitabil sevi pensâ a un infuarciment istituzionâl dal restant teritori regjonâl sevi a ripensâ completementri la funzion de Regjon che e varès ocupâsi mancul di teritori e plui di grandis strategjiis e di internazionalizazion. No esistin dubis, partant, che Triest Citât metropolitane e intizie un efiet a cjadene che al oblee, in ultime analisi, propi la Regjon a rinovâ di plante fûr se stesse. Al è di chest, aduncje, che si sta verementri dibatint.

     In secont lûc Triest Citât metropolitane di une bande e un gnûf Friûl di chê altre, no saressin, in prionte, par nuie cuintri la cooperazion infraregjonâl e ancje interregjonâl. Il retôr de Universitât di Udin Alberto De Toni intune interviste al semee vualmâ chest riscjio. Ma o vorès sigurâlu. Il puart regjon di lui stes riclamât inte interviste, al è un concet, strategjic e tecnic insiemit, creât e elaborât intun resint libri curât di cui che al scrîf parie a Maurizio Maresca (“Fvg-Europa: ultima chiamata. Un Porto-Regione tra Mediterraneo e Centro Europa”. Forum, Udine, 2014) che si base sul meti al lavôr, intun slargjât procès di cooperazion economic-teritoriâl, dutis lis economiis dal teritori ma ancje lis istituzions di chês plui locâls fint al livel european, superant necessariementri, ma cence pensâ di eliminâju, confins e podês aministratîfs comunâi, provinciâi, regjonâi e ancje nazionâi. Il puart regjonâl al è, aduncje, se mai, propi un grant esempli di federazion teritoriâl che e domande fuarts procès di cooperazion tra ents e istituzions diviersis ma fuartementri autonomis e une vore validis dal pont di viste strategjic e operatîf.
     O crôt , in fin, che il Friûl nol vebi di vê pôre di Triest Citât metropolitane ancje par resons plui profondis. Il “model Friûl” nassût de ricostruzion – che si larà a celebrâ in chest 2016 ae ocasion dal inovâl dal cuarantesim dal taramot -, al è un grant model di sussidiarietât dal teritori (verticâl e orizontâl), di vision strategjiche, di autonomie operative e partecipazion dal bas. Magari cussì no, chel model, cemût che o sosten di timp in ca e che, o documentarai intun libri che o stoi scrivint, al è, di agns in ca, in fuarte crisi. Une prime cjosse di fâ pal cuarantesim al è, aduncje, chel di tornâ a studiâlu par rilançâlu e no fuscâlu inmò di plui. Un Friûl che al recuperi chel spirt e chês fondis concetuâls e operativis nol po sintîsi menaçât di Triest Citât metropolitane, ma se mai, saborât inte sô funzion uniche e storichementri fondade, di salvaguardie e promozion di diviersitât, autonomie, identitât e capacitâts locâls di fâ e di cooperâ. Al Friûl, partant, tal segn de specialitât regjonâl ma ancje di chel so model di tornâ a rigenerâ, il compit di prospetâ une plui slargjade sintesi strategjiche tal dibatiment che al è daûr a davuelzisi. (alessandro fabbro - professôr associât di tecniche e planificazion urbanistiche alì de Universitât di Udin – test tirât fûr dal “Messaggero Veneto” dai 24 Setembar 2015 e voltât par cure de redazion)




Ladins dal Friûl pag.5 – Fevrâr 2016

JOSEF MARCHET: I GRANCJ OMS DAL FRIÛL
Zuan Candido: autôr dai “Commentarii Aquileienses”
E protagonist disfortunât des vicendis dai Çambarlans e Strumîrs

   Ben pôc nus riferissin i vieris racueidôrs di memoriis biografichis sul cont dal storic Zuan Candido: forsit parcè che la sô no fo une esistence movimentade, ni ricje di vicendis di cui sa ce grande impuartance.
   La nobil famee dai Siôrs di Luserià (daprûf Tresesin), ae cuâl al apartignive il Candido, e jere inmò siore tal secul XV; ma il domini venezian al stave butant jù i prejudizis aristocratics che a vevin tignude lontane la nobiltât des comuns professions e dai studis. Zuan, fi di Nucolau Candido, nassût a Udin inte mitât dal Cuatricent, al fo cussì mandât a scuele: prime inte citât di nassince, dulà che a chel timp a jerin maestris celebrâts il venezian Sabellico e il vicentin Quinto Emiliano Cimbriaco; po al studi (universitât) di Padue, dulà che al cuistà la lauree in utroque jure: e dut chest al nestri Zuan dal sigûr no i disconvignive.
   Tornât in Friûl viers il 1475, si dedicà ae profession di nodâr, e il contemporani Belloni nus sigure che lu fasè cuntune buine riessude: dal rest no vin altris testemoneancis di cheste sô ativitât, che al davuelzè fint al prin deceni dal secul daspò. Al è di scrupulâ che dilunc dute cheste dade di timp che al varà scomençât a passionâsi aes vicendis storichis de nestre Patrie e a racueilis, intai archivis publics che l’esercizi de profession i dave la pussibilitât di consultâ, tirant fûr cussì dâts, informazions, cronichis e acjadiments di prime impuartance. Ma po prime che di chest materiâl al pensàs di zovâsi par un lavôr di sintesi, a vignirin a discjolilu, pal tant che al semee, vicendis di altri gjenar.
   Za intai ultins agns dal secul XV si lave palesant in Friûl e soredut a Udin chê division politiche-sociâl, tra la viere aristocrazie feudâl, che il domini venezian al stave metint de bande, e la borghesie citadine cun a cjâf i nobii Savorgnans, che e je ben cognossude dai storics sot il non des dôs fazions dai Strumîrs e dai Çambarlans. Il fat che il partît dai Çambarlans al ves a cjâf i Savorgnans, al à puartât a pensâ che in dute cheste vicende Vignesie e ves, in fonts, plui di cualchi interès: naturalmentri in favôr dal partît borghês e pal tramit dai Savorgnans. Dut chest al fâs crodi che il Zuan Candido, come un so parint Zuanbatiste, al vebi dade la sô adesion al partît dai Strumîrs. Il contrast par cualchi an di manifestà dome in piçulis barufis di place, ma po al sclopà in dute la sô violence sul scomençâ dal an 1511, intant de vuere tra l’Imperadôr todesc e Vignesie: i nobii di part Strumire nol jere un segret che a jerin partesans dal Imperadôr Massimilian.
    Cussì, ai 27 di Fevrâr dal 1511, zornade di joibe grasse, une sdrume di contadins si derin adun a Udin sapontâts dai soldâts al solt dai Savorgnans, par po discjadenâsi in brusariis di palaçs e macilis di nobii Strumîrs. Antoni Belloni al conte che in chel grant batibui il Candido al corè un grâf pericul: insiemit cuntun pôcs di partesans strumîrs dal Colorêt al tentà di oponisi a la int aromai indiaulade ma a forin savoltâts e a scugnirin cori a parâsi intes lôr cjasis. Zuan Candido al rivà a salvâsi scjampant a platâsi sul cjampanili dal domo. E alì al scugnì restâ fintremai che, il prin di Març, a cjossis fatis, Vignesie intervignì e il lutignint al fasè parâ fûr de citât la ribaldarie dai scalmanâts. Dut câs no si ritignì inmò al sigûr e al ve miei par cualchi timp lâ a parâsi a Cividât. Nol è il câs achì di lâ dilunc a contâ dai particolârs sanganôs di chê vicende ni des conseguencis de vuere, che e continuâ a lâ dilunc fintremai tal mês di Otubar dal 1516.

    Daspò di chescj fats il Candido si metè a ordenâ lis memoriis storichis che al veve racueltis e a scomençâ a meti jù i “Commentarii Aquileienses”; il prin tentatîf di esposizion fate in maniere metodiche des vicendis dal Friûl. Al semee che, oltri a zovâsi des notiziis di lui racueltis, al sedi ricorût, par integrâ lis sôs informazions, di un pôcs dai siei savints amîs, tant che Jacopo di Purcie, Pieri Passarino e altris, che i varessin furnît gnûf materiâl; e che, puartât insom il lavôr, no lu volès plui publicâ, vint pôre di disfigurâ cul so latin di nodâr masse lontan de classiche purece e elegance che aromai la culture umanistiche e pratindeve. In fin si decidè pe publicazion daûr lis insistencis di altris amîs, tra i cuai dal sigûr il nodâr Belloni; ma prime al volè fâ sotponi il test, par otignî lis mendis che a coventavin, a Giambattista Egnazio, professôr di letaris a Vignesie; e, no inmò content, al preà il Belloni di fâlu riviodi ancje da Gregorio Amanseo. Chest al fasè un pôc il dificil ma po, cjapât in man il lavôr, no content di ritocjâlu o, forsit, di rifondi il test sul cont de lenghe, al volè meti dentri ancje dal so tal contignût come, par esempli, des grandis lauts pai siei basavons. Il Candido, in fin, al publicà i “Commentarii” tal 1521, alì de stamparie di Alessandro de’Bindoni di Vignesie, ma nol fasè nissune menzon des colaborazions che al veve vudis, anzit al lassà fûr cence rivuart lis zontis metudis jù dal Amanseo, che cussì se ve cetant par mâl.
    Al covente dit che chel libri, tal ambizionôs latin coret di ben trê savint, nol resist vuê ae critiche plui benevul? Cundut achel, par chel che al inten i acjadiments plui dacîs dal autôr, al è inmò une font preseose; e di chê altre bande nol va dismenteât che si trate dal prin saç di sintesi di une materie une vore imberdeade e plene di incompletecis. I contemporanis, in gjenar, lu presein pe sô obietivitât. Il so esempli al ve darest dai imitadôrs, come il cividalês Marc Antoni Niocoletti (1536-1596), che al scrivè la vite di dodis patriarcjis di Aquilee e di altris oms ilustris. Po il za vût iniment Belloni, Indrì Palladio, Fabi Quintilian Ermacora, prin storic de Cjargne, Jacopo Valvason di Manià e altris inmò.
    Zuan Candido al vivè fintremai ai 20 di Lui dal 1528.
(Josef Marchet – test tirât fûr da “Il Friuli: uomini e tempi”, - ridot e voltât par cure de redazion)

Friûl: un popul, une tiere, une lenghe!




Ladins dal Friûl pag.6 – Fevrâr 2016 

DAI FATS E DE CULTURE
DES TIERIS LADINIS

Lis tradizions intes valadis ladinis dolomitanis

Publicât un fondamentâl atlant etnografic in cinc volums

San Martin de Tor / St. Martin in Thurn (Bz) – Di resint, par cure dal Istitût Ladin “Micurà de Rü” di San Martin de Tor in Val Badie, e je vignude fûr une opare fondamentâl in cinc volums “Tradizioni nelle vallate ladine dolomitiche”, curade dal ricercjadôr Alessandro Norsa.
     La ricercje e je pratichementri dedicade a ogni mês dal an intai comuns de Ladinie Dolomitane, partintint tal prin volum cui mês di Novembar e di Dicembar, dal sigûr tra i plui interessants dal pont di viste dai acjadiments folclorics. Cundut achel il lavôr al è struturât in dôs parts fondamentâls: 1) une ricercje sistematiche sui dâts za cjolt sù dai autôrs che si son ocupâts des ricercjis sul cjamp e che a àn dât i lôr lavôrs aes stampis, partint de bibliografie plui resinte e po lant indaûr fint ai prins documents publicâts. Culì in cierts câs a son stâts analizâts ancje dâts di archivi; 2) il completament e il recupar di chês notiziis che a mancjavin intai lavôrs realizâts denant trat, cu la testemoneance di une rêt di informadôrs mediant la ativazion dai Istitûts Etnografics, lis Associazions Culturâls, i Museus e lis Bibliotechis presintis sul teritori.
     L’implant utilizât par organizâ il lavôr al è stât chel che normalmentri al ven doprât pe racolte dai acjadiments che a colin tal calendari dilunc l’an, come par esempli: Cja dal an, Pifanie, Carnevâl, Domenie Ulive, setemane di Pasche Maiôr, Pasche des Rosis, Corpus Domini, solstizi dal Istât, fiestis dedicadis ae Madone, i Sants, San Nicolau, Sante Luzie, Nadâl, gnots di Nadâl e Pasche Tafanie. A son stadis individuadis in zonte tradizions particolârs no presints in ducj i lûcs come par esempli il rituâl dal trai lis cidulis infogadis, o pûr altris fiestis o tradizions locâls particolârs.
    Par chest cont al jere stât prontât un cuestionari par une interviste a domandis viertis che e permetès di racuei in maniere sistematiche lis informazions sul cont des diviersis fiestis di glesie e profanis. Dut câs in rivuart aes specifichis tradizions di valade, l’autôr si è zovât purpûr di publicazions locâls particolarmentri significativis, come par esempli il test di Simon De Giulio, “Usanzes e lurgeres da zacan” pe Val di Fasse, che a son stadis utlizadis par impostâ i cuestionaris specifics di ogni valade .
In merit aes tradizions di glesie, al è stât tignût cont par ogni fieste ce che si diferenzie de ordenarie celebrazion e che partant al à segnât il pas pe descrizion efetive des tradizions locâls. Incrosant i cuestionaris gjenerâi e chei specifics di valade al è stât po predisponût un cuestionari definitîf a domandis a rispueste sierade par atestâ la presince de tradizion e a domandis viertis par dâ spazi al aprofondiment, proponût inte midiesime forme e cu la midiesime sucession a ogni informadôr des 29 parochiis (cjapadis dentri in 19 comuns) esaminadis.
    Intai timps e ritmis il studis al è stât cussì dividût: trê agns di ricercje ative sul cjamp par un totâl di 19 comuns esaminâts, e partant une medie di 7 comuns ogni an, a ognidun dai cuai a son stadis dedicadis cuatri zornadis in lûc. Ogni interviste e je stade po regjistrade cuntun regjistradôr digjitâl Sony ICD-P630. La ricercje tal so complès si divît in dôs parts: un test descritîf che al sotlinie par ogni acjadiment calendariâl, une esposizion storiche e la sô gjenesi, l’eventuâl presentazion in lûc di testemoneancis artistichis, i rituâi sacris e profans, lis sagris o i marcjâts; e une rieste di cjartis che a traviers dai simbui a metin in evidence la presince sul teritori dai elements vûts iniment denant trat.

    Di impuartance primarie, come che si à vût iniment, la “Bibliografie” par realizâ cheste opare. Prin argoment, darest, a une fondamentâl leterature locâl essenziâl pal completament dai dâts racuelts sul teritori. Sul argoment in fats al esist tal teritori une biele rieste di dâts in publicazions locâls, un pocjis des cuâl tratadis in maniere sistematiche, come par esempli il volum “Momenti di vita” di Marco Forni (2007), publicât dal Istitût Ladin Micurà de Rü, dulà che il timp dal an e je une part di un lavôr plui complès di caratar gjenerâl, e chel dal Istitût Culturâl Ladin Majon de Fascegn di Simon De Giulio (1983) specific pe Vâl di Fasse. A ’nd è po dai lavôrs che, pûr cjapant dentri une cierte documentazion, a fasin cont soredut sul aspiet emotîf dal ricuart, come chel dal titul “I giorni, la vita in Ampezzo nei tempi andati”, di Amelia Menardi Illing.
     Par vie dal fenomen de modificazion de economie, cetantis tradizions a àn vût un lent, impreteribil discjadiment, ma par fortune cierts autôrs a àn in maniere diligjente fermade la memorie dal timp, come l’ampezan Silvestro Arduino De Franceschi che intai agns tra il 1894 e il 1897 al scrivè un librut dal titul “La Valle di Ampezzo” il cui manoscrit, no inmò publicât ad in plen, si cjate custodît tal archivi de Ra Ciasa de ra Regoles” di Cortina. Ancje se di pocjis pagjinis un altri interessant document (inmò di publicâ) relatîf ae tradizions de La Plì de Fodom al è chel di Riccardo Gabrielli dulà che l’autôr al à ritrat un pocjis des usancis presints une volte in chê val. Par chel che al inten la Val Gardene, invezit, il sindic di Urtijëi di chê volte Franz Moroder al de aes stampis tal 1891 il libri “Das Grönden Tal” dulà che si cjate dedicadis uns dîs pagjinis ae descrizion des usancis locâls za in chê volte in discjadìnce. E bisugne inmò ricuardâ il sfuarç di ducj chei che tal timp si son impegnâts a furnî cualchi scaie dai lôr ricuarts publicâts su lis rivistis, come la riviste di identitât etniche “Nos ladins” che e cjapà vite tal 1949, il sfuei che al ven publicât inmo in dì di vuê “La Usc di Ladins” e ducj i preseôs contribûts dâts aes stampis intai diviers boletins parochiâi.
   In sumis, cemût che o vin vût mût di sotliniâ, une opare fondamentâl di consultazion par ducj chei che a vuelin cognossi plui a fonts la realtât de Ladine Dolomitane, la sô vite plui sclete, la storie, lis sôs tradizions, che par plui aspiets a cjatin dai parêi significants ancje cul nestri Friûl. (edelweiß)




,Ladins dal Friûl pag.7 - Fevrâr 2016

INTAI PRÂTS DE CULTURE FURLANE
Biagio Marin: poete locâl, poete globâl
A son colâts i trente agns dal inovâl de muart dal cjantôr di Grau

Grau – Ai 24 di Dicembar stât a son colâts i trente agns che al è muart Biagio Marin, cjantôr di Grau, poete che al doprave une lenghe locâl, ma di contignûts e di valence dal sigûr globâl. Marin, insegnant, bibliotecari, poete, al è nassût a Grau tal 1891. Al studià a Gurize, Viene, Florence e Rome dulà che si laureà cun G. Gentile. Bon prosadôr par talian, al à componût, tal dialet di Grau, viers splendits di savôr maluseriôs. Spirt estrôs, non si tirà mai indaûr sul cont des polemichis, ancje mastinis, cun aversaris vêrs o presumûts. Al à vût il Premi Moretti d’aur di poesie tal 1968, il Premi Pifanie tal 1975. Al fo candidât al Nobel pe leterature, su iniziative di Gianfranco D’Aronco.
Sul cont di chest personaç, che al à dât lustri e innomine ae nestre leterature regjonâl, o publichìn culì sot vie un ricuart di Paolo Medeossi. Il test za publicât sul “Messaggero Veneto” dai 24 di Dicembar stât, al è stât voltât par furlan par cure de nestre redazion. (red.)

Cavo de nembo”, cjâf di temporâl, lu clamave tal dialet gradesan la sô cetant amade none Tonia che i veve fat di mari daspò che, di frut, al jere restât vuarfin. Un caratar burascjôs, imprevedibil lu compagnà dilunc une esistence incuiete, vivarose, cemût che e pant di lui la biografe Edda Serra, che e zonte: al è vivût intune condizion di inamorament seguitîf. Aspiets che a contrastin cul piçul mont antîc deventât il palc di sene di une vicende significative e decisive pe culture dal Nûfcent in chest blec di Italie sospindût su problemis sociâi e politics che dispès a fasin fadie a comprendi chei che a rivin chenti di altris zonis.
Biagio Marin, il poete di Grau, l’autôr de “I canti dell’isola”, il polemist, l’anticlericâl laic sostignût di une ferbinte fede religjose, l’amì di Prezzolini, di Pasolini e di ducj i protagoniscj a traviers i cuai e je nassude la grande leterature regjonâl, al à segnât une ete come pôcs altris e par chest al è necessari e just ricuardâlu vuê, 24 di Dicembar, vee di Nadâl, a trente agns che al è vignût a mancjâ, avignude tal 1985, cuant che aes dôs di buinore il so respîr di vieli di novantecuatri agns si distudà par simpri, lant a confondisi cun chel mâr sot i barcons de cjasute dulà che al jere tornât a logâ tal 1969, ae fin dal so timp plui biel, passât Triest.
Il mont poetic di Marin al è dutun in chel avuâl al mont za cussì poetic di Grau. A pensâju insiemit no si diferenziin, tant la pagjine e traspâr inte realtât”, al disè Pier Paolo Pasolini che al amì, a traviers une fisse corispondence, al confidave i pinsîrs plui scuindûts: “Se al fos par me, o fasarès la vite di Dino Campana”. E Marin, cu la ande dal fradi plui grant, al conseave prudence: “Sta atent, dal sigûr ti spietin a cualchi varc. A zirin storiutis straneosis sul to cont, e dutis che a smirin a disfamâti. Sta atent Pier Paolo”.
Cundut achel la vicende di Marin e fo compagnade di ecezionâi incuintris e amistâts, dantji ancje par chest un puest centrâl inte storie de leterature di confin. Funzion inspietade par chel fantat sveât, incjantât dal atrat feminîl, nassût tal mês di Jugn dal 1891, fi di Antonio Marin, gjestôr a Grau de ostarie “Tre Corone”, il che i garantive un pôc di benstâ rispiet ae miserie dai pescjadôrs. Par cheste reson, Biagio al podè studiâ alì dal innomenât Staatsgymnasium di Gurize, dulà che la sô formazion e fasè pas une vore impuartants co al podè jentrâ in contat cun personaçs che si cjatin intai romançs di Claudio Magris, come Enrico Mreule, Ervino Pocar, Nino Paternolli, che i fevelarin di Carlo Michelstaedter. Amistâts slargjadis po a Florence dulà che i talians residents in teritori austriac a podevin restâ a studiâ par un an. Su lis rivis dal Arno, Marin al cognossè i poetis e i scritôrs dal grup “La Voce” e i inteletuâi iredentiscj. Tal mês di Dicembar dal 1911, inte tratorie dai students, graziis a Gianni Stuparich al jentrà in confidence cuntun zovin alt, dai bafs biots, Scipio Slataper. Chest ultin e il “vociano” Giuseppe Prezzolini a deventarin i amîs plui sancîrs dal fantat di Grau che po si trasferì a Viene par lâ indenant cui studis, arlêf dal glotolic Carlo Battisti che lu inviulâ a scrivi par dialet. Il 1912 al fo un an ecezionâl sul cont dai esordis: in pôcs mês a vignirin publicâts “Il mio Carso”, di Slataper, la raccolte “Con i miei occhi, Trieste è una donna” di Umberto Saba, il “Piccolo canzoniere” di Virgilio Giotti biel che Marin si screave cun “Fiuri de tapo”, racolte stampade dal editôr Paternolli di Gurize. Epoche dulà che a Triest si lave svilupant la amicizie tra doi personaçs inmò discognossûts, che si incuintrarin juste par câs, James Joyce e Italo Svevo. Nons che a revochin ducj insiemit chel timp, fasint capî il tant che al è ae fonde di une civiltât scuasit di no rivâle a comprendi par vie de sô origjinâl complessitât.

La storie di “Biaseto” (cun chest sorenon al jere cognossût su la isule) e je incuiete ancje sot l’aspiet personâl. Al maride une fantate cognossude a Florence, Pina Marini. Si lauree in filosofie a Rome cun Giovanni Gentile. Dal matrimoni a nassin cuatri fîs, dai cuai un sôl mascli, il cetant amât Falco, il fantat dulà che al torne a viodi Scipio Slataper, l’amì muart intant de vuere di volontari. Ma ancje Falco al è spietât di un tragjic destin: militâr in Slovenie, al reste copât intun scuintri cui partigjans ai 25 di Lui dal 1943, la zornade che il fassisim al cole.
Par mantignî la famee, Marin al fasè l’insegnant, po al vignì cjolt sù a Grau come diretôr de Aziende dai Bagns, al de la sô adesion ancje al fassisim, ma par po jessi mandât fûr. Al fo perseguitât cun siet procès dulà che dibant si cirì di condanâlu. Ae fin si rindè e al le a logâ a Triest, dulà che al restà par trente agns fint ae pension.
Tra i lavôrs davuelts, al à fat ancje il bibliotecari pes Assicurazioni Generali. Al intratignì simpri bogns rapuarts cul Friûl, soredut cun Chino Ermacora e Lelo Cjanton de Filologjiche. La sô innomine di poete e scomence a slargjâsi tal 1951 cuntune opare monumentâl “I canti dell’isola”, e il premi Barbarani, che al riclame la atenzion di Pasolini. Da cjantôr di Grau al devente simpri plui cjantôr de vite, rapresentative di un mont no provinciâl, ma ben invezit de culture taliane dal secul, come espression di une Regjon jessude de tragjedie di dôs vueris. Il so tornâ inte isule al ripropon dut câs il dificil dialic cu la sô int. Intune poesie cussì al dîs: “Stanco de solitae / l’omo ha batuo ala porta / de dute le contrae / de la so zente morta”. In cheste flabe liriche al conte aduncje la condizione dal poete, che al fronte stradis discognossudis se al vûl crevâ il cercli che lu ten presonîr.
La opare di “Biaseto”, cemût che al sosten Elvio Guagnini, no si configure gran tant che une gjeneriche racolte di lirichis o un cjançonîr di stamp petrarchesc, ma pluitost come un gjornâl di viaç, un archivi, un diari, dulà cjatâ la straordenarie vôs di un scritôr european, talian, di Grau che al à cirût il respîr dal eterni, la vie de veretât (la persuasion vude iniment di Michelstaedter) e il sens di un univiers mai discuviert denant trat, disint di sé: “Me so el specio terso d’un fondào. Me so el vento”. (paolo medeossi)




Ladins dal Friûl pag.8 - Fevrâr 2016

SCRITÔRS E LIBRIS IN MARILENGHE
Cuaders di Culture Cjargnele” numar XIV
La publicazion e ven fûr par cure de Universitât de Tierce Etât de Cjargne

    Juste sot fiestis di Nadâl al è vignût fûr de stamparie Andrea Moro di Tumieç il volum numar XIV dai “Cuaders di Culture Cjargnele”, realizât come simpri dal cors di “Lenghe e Leterature Ladine Furlane” de Universitât de Tierce Etât de Cjargne. Volum penç di pagjinis (102), e di contignûts dedicât come che al è a un dai personaçs plui impuartants de nestre leterature, o sei il comediograf e poete Luigi Candoni.
    Inte prime part dal “Cuader”, chê dulà che i tescj a vegnin voltâts dal talian par furlan, o cjatìn in fats publicâts trê cjapitui di “Valpino – Le favolose imprese di un bambino alla scoperta de mondo”, un libri che Candoni al veve scrit pai zovenuts, ma che al cjape dentri dai significatîfs insegnaments ancje pai grancj. Po a vegnin ancje proponudis un mac des sôs poesiis plui bielis in lenghe furlane. Di grant riclam, e palês significâts, in chest câs e je chê che e à par titul “Friûl puarte di violis”.
     Pai tancj che no lu san al merte ricuardât che Luigi Candoni, nassût a Cedarcjis di Darte tal 1921 e muart a Udin ai 13 di Avost dal 1974, al è cognossût in Italie e tal forest pe sô straordenarie produzion teatrâl, cun aspiets di avanguardie verementri origjinâi. Par furlan al à scrit il test “Strissant vie pe gnot”, premiade de Filologjige tal 1974, e une racolte di dodis poesiis titulade “Lontan dai vôi”, publicade su la riviste “La Panarie”.
     Une des sôs plui fortunadis comediis, “Il dediderio del sabato sera”, rapresentade a dilunc ancje tal forest, e fo ispirade da tematichis leadis ae emigrazion furlane e cjargnele. Darest il stimul e la fuarce dal so teatri no àn mancjât di incidi su la leterature e sul teatri furlan, cu l’esempli di contignûts e tecnichis modernis e cetant validis, che il comediograf al veve cjapât sù lavorant a Rome, in Japon e in altris grancj centris di culture teatrâl. Cussì la sô opare plui polemiche, ispirade de storie dal Friûl, “Fuochi sulle colline”, e fasè burì fûr, a chei timps, une vore di sunsûr e di contestazions cuant che e fo rapresentade a Udin, tal 1966.
    La mont dal Serenât, il Cjanâl dal Incjaroi, la Bût e il Cjarsò, vadì i elements dal ambient fisic e favolôs de Cjargne si ju cjate ancje tal za vût iniment “Valpino”, un libri par fruts publicât tal 1972, o miei, par doprâ lis peraulis di Candoni, intun “romanç de infanzie viodude cui vôi di frut”. Ma lis monts, cu la lôr bielece e la lôr tragjedie, a comparin ancje intes poesiis par furlan, come in chê titulade in maniere significative “Vajont”: “Cumò là ch'al jere il lât / legri di trutis / a si viodin i budiei da mont...”. O ben inmò intai viers che a componin la curte liriche “La vite”: “Un sivilâ di treno / tra dôs galariis”.

     Candoni, che viers la fin de sô parabule vitâl, acelerade di un di chei mai che si use a dî che no perdonin, al scuvierzè ancje la segrete bielece de sô fevelade native, e la doprà, come che o savìn, pes sôs ultimis oparis. Come che lui stes al disè, il furlan al deventà la lenghe di Cain, in “Strissant vie pe gnot”, parcè che e je une lenghe popolâr, sclete, vere cussì i semeave plui adate par esprimi i sintiments primitîfs.
    Intai ultins agns al cjapà part cun passion al dibatiment su la istituzion di une Universitât autonome a Udin (che si viodi, sun chest cont, une sô letare vignude fûr su “Il Gazzettino” dai 29 di Lui dai 1971) e al fo purpûr un ferbint sostenidôr de creazion di un “Teatri stabil regjonâl” inte capitâl dal Friûl.
     Daspò vê predisponût un lassint par un premi teatrâl, il “Candoni – Arta Terme”, che indi tignìs vive la memorie di operadôr culturâl, oltri che di comediograf, al spietà chel il sipari al calàs su la sô vite, ative e impegnade fintremai inte ultime zornade.
     La seconde part, chê dulà che si voltin i tescj dal furlan-cjargnel par talian, e je stade invezit dedicade al poete, fotograf, pitôr e animadôr culturâl di Dimplan Luigi Dereatti (Vigji Dereat), vignût a mancjâ tal mês di Avrîl dal 2014. In fin, come simpri, la tierce part de publicazion e cjape dentri lis poesiis e lis prosis dai arlêfs che a àn frecuentât il cors di “Lenghe e Leterature Ladine Furlane”. In chest câs cetant interessantis a son lis prosis che a àn par argoment lis vicendis de “Vuere Grande”, tal inovâl dai cent agns che e je sucedude chê grande tragjedie, che e à tibiât in maniere particolâr la Cjargne, la sô int, il so teritori.
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La schede: PP.AA. , “Quaderni di Cultura Carnica / Cuaders di Culture Cjargnele” XIV / 2015, Ed. Universitât de Tierce Etât de Cjargne, Tumieç 2015, pp.102 .

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